Lapland♡ enmeer! - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Silke - WaarBenJij.nu Lapland♡ enmeer! - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Silke - WaarBenJij.nu

Lapland♡ enmeer!

Blijf op de hoogte en volg Silke

03 Maart 2014 | Finland, Helsinki

Hoihoi,

Daar ben ik weer;d
Heel leuk om die leuke berichtjes te lezen onder mijn eerste blog!

Lapland was echt super mooi & het was echt super leuk.
We gingen Maandag weg nadat ik mijn andere blog had geschreven en na een lange nacht want ik kon niet slapen in de bus kwamen we s'ochtends rond een uurtje of 10 aan bij onze eerste activiteit het kemi snowcastle. Ik snap nog steeds niet waarom het nu snowcastle heet want alles is gemaakt van ijs. Het was wel erg leuk om te zien en het was ook een hotel dus je kon daar echt slapen maar mij iets te koud een nachtje in een ijspaleis. Daarna vervolgden we onze reis naar het verre noorden met als volgende stop; Santaclaus village. Erg grappig om te zien, maar de kerstman leek helaas niet zo echt:p Des al niet te min ben ik wel met dat mannetje op de foto geweest en natuurlijk heb ik eens goed rond gekeken in Santaclaus village. De medewerkers zijn er ook echt verkleed als elfen en er zijn heel veel brieven die allemaal geopend worden en worden beantwoord geleuf ik. Daarna reden we verder naar ons onderkomen voor de volgende paar dagen; Vasatokka. We kwamen echt om negen uur s'avonds daar aan. De volgende dag had ik gelukkig nog geen activiteiten geboekt en ben ik gaan sleeën en ik heb even de tactiek van het ijsvissen afgekeken. Echt super mooi, loop je in de sneeuw op een open plek in het bos loop je gewoon op een meertje! Het ijs was echt super dik en al die sneeuw in het bos als je verkeerd stapte naast het pad zakte je tot wel boven je knieën weg in de sneeuw wat natuurlijk regelmatig gebeurde:p

De dag erna gingen we al naar Noorwegen. We vertrokken s' ochtends vroeg en gingen naar de meest noordelijk plek van Europa. Daar was een heel schattig dorpje, waar we eerst met zn allen in een te kleine sauna gingen en daarna met zn allen de arctic ocean in! Zo gaaf en zo koud. Het was maar -3 ofzo maar door die sneeuw rennen brrr je voeten bevroren gewoon maar het was echt wel een super ervaring daarna hadden we een lunch bij de plaatselijke fish factory; Salmon soup. Daarna hadden we nog even tijd om in het dorpje rond te lopen en er was ook een soort van berg daar ben ik samen met een ander meisje opgegaan met slag en stoot:p en dat uitzich daar van was echt super gaaf onderweg kwamen we ook nog wat rendieren tegen, super grappig. Daarna gingen we alweer terug, om 4 uur ofzo was het daar ook al donker. De heenweg naar Noorwegen was trouwens ook super mooi, we zagen allemaal 'wilde' rendieren en het uitzicht was echt super.

De volgende dag ben ik bij de saami mensen op bezoek geweest en hun rendierenfarm bezocht en ook nog een museum. Dit was ook erg leuk, ze waren helemaal in traditionele kleding etc. en we mochten de rendieren voeren maar pfoe die zijn eigenwijs:p Die avond was er ook nog een barbecue op een kampvuur bij het bevroren meer.

De volgende dag gingen we alweer op tijd weg omdat we naar een ander dorpje gingen en vanuit daar ook niet weer terug kwamen in vasatokka dus moesten alle koffers s'ochtends vroeg al worden ingelaten en jaa ik was op tijd maar dat konden we niet van alle andere mensen zeggen. Jullie zullen het bijna niet geloven maar mensen vinden mij hier helemaal niet laat er zijn veel ergere soorten:p In het andere dorpje gingen we met de husky's knuffelen en een 'safari' doen door het bos. De puppy's waren echt zo lief en ze hadden wel vijf nesten en die waren allemaal in verschillende fases, zo schattig. Ik wou er zo graag ééntje meenemen of nou ja het liefst allemaal! Ze hadden daar ongeveer 150 husky's en die man vertelde dat ze het beste renden bij een temperatuur van ongeveer -25. Na het knuffelen met de puppy's gingen we met de volwassen husky's rijden en dat was echt gaaf. De honden wouden zo graag weg en maar blaffen en janken en doen en toen gingen we allemaal heel snel achter elkaar weg, alleen sommige slee s gingen harder dan anderen dus moest je constant op de rem. Dat is wel minder van dat je alles met zn grote groep moet doen, alles moet met heel veel personen tegelijk. Daarna werden we afgezet bij een ski resort en daar heb ik nog even een paar uurtjes geskied, in het begin wou het nog niet zo maar na een tijdje ging het wel goed. Daarna zijn we naar huis gegaan en om 10 uur s'ochtends de volgende dag waren we weer in Helsinki.
Het was echt super gaaf, ik kan me nu ondanks de kou die daar is toch wel voorstellen dat mensen daar graag wonen. Ik zou graag nog een keer terug willen maar dan wel met het vliegtuig, driedubbel in de bus geklapt is niet zo mijn ding, en ook niet met z'n grote groep.

Zondag kwamen we thuis en die week hadden we vakantie. Ik heb niet zo heel veel interessants gedaan, beetje de olympische spelen kijken, sporten, naar het centrum, uit, relaxen etc. Ohja en ik heb in Helsinki op de zee gelopen:d en even toegekeken hoe ze aan het ijsvissen waren!

Het is hier nu al best lang rond het nul punt en afgelopen week scheen zelfs de zon voor een middagje voor het eerst:p De sneeuw is nu weg en nu snap ik wel waarom die Finnen van de sneeuw houden want zonder is het wel erg grijs. Het is al wel langer licht om zes uur wordt het ongeveer donker en s' ochtends om 7 a 8 uur is het al licht. Vorige week moest ik weer naar school en dat heb ik ook weer overleefd:p Dit weekend weer uit geweest dit keer naar een andere club en dat was ook een erg leuke avond en vandaag gewoon weer hups naar school.
Voor aankomende weken staat op de planning; Veel sporten, school, huiswerk maken en over 2.5 week komen mijn ouders alweer op bezoek.

Hoe gaat het daar in Nederland?

Tot snel & heel veel liefs,

Silke


  • 03 Maart 2014 - 19:22

    Elisa:

    Hoi Silke!! Hiee in nl gaat alles zn gangetje! Leuk om je blogs te lezen!!!! Xxx Elisa

  • 03 Maart 2014 - 21:31

    Manon:

    Haaa silke

    Mooi verhaal!!
    Hier alles goed, net terug van carnaval....:-)
    Na je verhaal wil ik zeker een keer na Lapland :-)
    Veel plezier nog!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Silke

Actief sinds 10 Aug. 2013
Verslag gelezen: 1228
Totaal aantal bezoekers 5887

Voorgaande reizen:

11 Januari 2014 - 17 Mei 2014

Studeren in Helsinki

09 Augustus 2013 - 22 December 2013

Malaga

Landen bezocht: