First month in Helsinki - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Silke - WaarBenJij.nu First month in Helsinki - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Silke - WaarBenJij.nu

First month in Helsinki

Blijf op de hoogte en volg Silke

10 Februari 2014 | Finland, Helsinki

Hoihoi,

Ben ik weer!
Eigenlijk stond het in mijn planning om wat eerder deze blog te schrijven, maar daar kwam het helaas niet van. Nu in afwachting van mijn trip naar Lapland heb ik nog wat loze uurtjes om een blog te schrijven.

De heenweg op 11 januari ging echt super snel. We waren zo op het vliegveld en daar hebben we nog even lekker koffie gedronken. Vlak voordat de gate openging ben ik door de Duane gegaan en het vliegtuig had een beetje vertraging maar we gingen nog wel op tijd weg. Ik was zo in Helsinki en daar werden Maran en Ik opgehaald door mijn tutors, we gingen in een taxi naar ons appartementen complex en eigenlijk waren we daar ook zo. Eenmaal in mijn nieuw kamer aangekomen, meteen kennis gemaakt mijn huisgenootjes en daar klikt het meteen al mee. De volgende dag heb ik bij Ikea alle missende dingen gekocht en daarna voelde mijn kamer al meteen wat meer 'thuis'. Het appartement was wel heel vies en ook al betalen we een fortuin voor deze appartement een schoonmaak dienst kon er niet vanaf. Maar naar even goed gediscussieerd te hebben zijn we tot een agreement gekomen.

De eerste week hadden we introductie week en dat was wel oke! wel veel nieuwe mensen leren kennen. Veel etentjes gehad en meteen de sauna maar is opgezocht in het gebouw;d! die is namelijk drie keer per week geopend.Toen we in Helsinki aankwamen had het voor het eerst gesneeuwd en was het meteen al koud. Het is de eerste drie weken wel erg koud geweest van -18 tot en met -5 of zo en afgelopen weken was het rond het 0 punt maar nu is dus ook langzaam al die sneeuw aan het smelten en 'snachts vriest het weer op, wat resulteert in een levensgrote ijsbaan.

De eerste week op vrijdag was een welkomstfeestje voor de Finse maar ook exchange studenten. Wij dachten daar gaan we heen, dus met een hele groep daarheen. Maar wat bleek nou we moesten daar spelletjes doen en dan zou je een vrije toegang krijgen tot dat feest. Maar het was zo koudd zo onmogelijk. Uiteindelijk na alle opties overwogen hebben we de snelle weg gedaan tussendoor nog wat spelletjes gedaan zodat we niet op de grote groepen moesten wachten en konden we versneld opwarmen om daarna terug te gaan naar het feestje. Het was een gezellig feestje maar niet erg bijzonder of zo 'de club' leek meer een oud restaurant/ zaal waar je je 50 jarige bruiloft viert of zoiets.

Ik ben ook super blij met mijn huisgenootjes, Laurence uit Frankrijk en Fabiana uit Rome:p zoals ze dat zelf zegt. We eten heel vaak samen en we koken omstebeurt of gewoon samen:p De sfeer is echt goed en we hebben het super gezellig! We kunnen echt de hele avond flauwe grapjes maken maar ook gewoon normaal praten dus past precies:d.

De eerste paar weken zijn we heel wat uitgeweest in de stad en vaak van tevoren naar een preparty in één van de appartementen hier! Het uitgaansleven is hier wel wat leuker dan in Malaga. Maar in Málaga hoefde je niet zo heen en weer te rennen omdat je anders bevroor dat was dan daar weer een pluspuntje.

Ik heb in het centrum al heel wat foto's gemaakt van Helsinki in de sneeuw en ik heb de bevroren zee bewonderd wat echt heel mooi is maar als je een klein halfuurtje buiten was geweest dan was je eigenlijk ook alweer bevroren en moest je wel ergens wat gaan drinken.

Vorige week ben ik ook naar Tallinn geweest, dat was echt een superervaring wat ik daar toch weer allemaal heb gezien enig! We gingen s'ochtends vroeg weg met de tram van 7 uur naar Helsinki Centrum en vanuit daar met een tram naar de haven! We waren met een groep van 9, dat was echt erg gezellig. We gingen daar op de boot en meteen zaten serieus bijna al die finnen al aan het bier en de sterke drank al voordat de boot vertrok om 8 uur dus. Je weet niet wat je ziet! de rit duurde ongeveer 2.5 uur en om 10 uur begon op de boot karaoke, nu zal geen een gek dat in Nederland dat doen, wellicht kinderen, maar hier werd er toch even fanatiek op los gezongen! Oorzaak drank? heel bijzonder en sommige waren toch wel zoooo vals. We waren rond 11 uur in Tallinn en we gingen vanuit daar lopend naar het centrum. Het was echt Super koud echt wel tegen de -20 aan in ieder de geval gevoelstemperatuur omdat het aan zee ligt. Ik ben soms ook zo bijzonde rhandig had ik mijn wollen vest vergeten aan te trekken toen ik s ochtends wegging en kwam daar pas achter op de boot. Gelukkig kon ik later een fleecevestje van iemand lenen en toen ging het wel redelijk maar nog moesten we om het uur wel even wat drinken binnen anders bevroren we echt en foto's maken met van de grote handschoenen is ook niet echt je van het. We hebben ons daar de hele dag vermaakt en Tallinn lijkt echt nog een stadje van in de middeleeuwen, heel mooi om te zien. Op de terug weg gingen we ook nog even wat alcoholische drankjes meenemen want in Helsinki is dat niet te betalen. Maar wat heb ik mijn ogen uitgekeken. Echt een winkel dichtbij de boot met alleen maar grote voordeelpakken/flessen drank etc. En IEDEREEN liep daar zo ongeveer en op de boot zag ik nog veel meer mensen met hele trolleys en koffers vol met frank en van de voordeelpakken met 24 van de blikjes. Nog nooit zoiets gezien op de terugweg begonnen ze dan ook meteen weer aan de karaoke en dit keer werd de karaoke opgevolgd door een bandje van twee oude rockers! Enig! Vooral als je zo moe en koud bent dat je liever gewoon even wil slapen maar dat zat er niet in hoor en de Finnen gingen er zelfs bij dansen, je weet niet wat je ziet.

Dat weekend wouden we ook naar een redbull event maar helaas heb ik wel drie uur in de kou gestaan maar alleen de middle nowhere gezien en niet het ice skate event.

Dit weekend hadden we ook nog wat leuke feestjes en zaterdag had ik 's ochtends ook nog les! hiephoi wat een feest! Maar 's avonds eerst naar een verjaardags pre-party geweest en daarna uit in de stad! Een erg leuke avond;d Gisteren was ik moe en hebben we met zn allen nog even boodschappen gedaan voor in Lapland en ik heb zelfs nog gezien dat wust het goud won weliswaar met veel gedoe maar het is gelukt!

Nu nog iets meer dan een uur & dan gaat het grote avontuur beginnen en vertrek ik om 21:00 vanaf het centraal station van Helsinki naar het verre noorden:p Ik heb er super veel zin maar het is helaas ook daar nu niet zo koud, ja ik weet wat je nu denkt; zegt ze dat nu echt, maar ik dacht als ik er dan heen ga wil ik het ook meteen goed ervaren. Maar wie weet wat het weer ons gaat brengen.
Ik heb er in ieder geval zin in en als ik zondag terug kom, zal ik jullie op de hoogte brengen of in ieder geval in die week daarna want dan heb ik lekker vakantie!

Heel veel liefs,
Silke

  • 10 Februari 2014 - 18:32

    Manon:

    Hihi trollys vol met Frank ;)
    Leuk verhaal...fijn dat je het naar je zin hebt! :)
    En dat t dan niet zo koid...of wel zo koud is... hihi
    Liefs

  • 10 Februari 2014 - 19:38

    Els Wessels:

    hé. Silke, ik heb je verslagje. gelezen. Fijn dat het daar zo goed gaat. Wat een belevenis. De kou moet je maar op de koop toenemen Brrr. wij wensen je nog hoeveel veel plezier en doe kalm an!!! Tot je volgend verslagje. groetjes van ons allemaal. Doeiiii

  • 10 Februari 2014 - 21:53

    Elisa:

    Heej Silke! Leuk om je te lezen! Wel jaloers op je alleen niet op de kou brrr!! Erg benieuwd hoe je het in lapland hebt!!! Xxx

  • 10 Februari 2014 - 22:14

    Manon Zussie:

    Hee meissie,

    Wat een leuk verhaal om te lezen. Heel veel plezier nog en geniet ervan chickie!
    Xxx

  • 11 Februari 2014 - 11:16

    Marja Wiehink:

    hoi, Silke leuk verslag en heel veel plezier in Lapland, groetjes van Herwie en mij

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Silke

Actief sinds 10 Aug. 2013
Verslag gelezen: 183
Totaal aantal bezoekers 5886

Voorgaande reizen:

11 Januari 2014 - 17 Mei 2014

Studeren in Helsinki

09 Augustus 2013 - 22 December 2013

Malaga

Landen bezocht: